
Ἰεζεκιὴλ ἑβράϊζε κἂν πόλω,
Ἀδωναῒ βλέπω σε, φάσκων Κυρίῳ.
Ὁ Προφήτης Ἰεζεκιὴλ ἔζησε στὰ χρόνια του Ναβουχοδονόσορα, κατὰ τὸν ἕκτο αἰῶνα π.Χ. (κατ’ ἄλλους τὸ 477π.Χ.). Ὁ πατέρας του ἦταν Ἱερέας καὶ ὀνομαζόταν Βουζὶ καὶ ὁδηγήθηκε αἰχμάλωτος στὴν Βαβυλῶνα μετὰ τὴν πρώτη κατάληψη τῆς Ἱερουσαλήμ, τὸ 598 π.Χ.
Ἡ ἀνατροφὴ τοῦ Ἰεζεκιὴλ ὑπῆρξε πολὺ ἐπιμελημένη, μέσα στὰ πλαίσια τῶν αὐστηρῶν ἠθῶν τῆς πατροπαράδοτης θρησκείας. Ἦταν ἀμείλικτος ἐχθρὸς κάθε κακίας καὶ ἁμαρτίας καὶ ἤλεγχε μὲ θάρρος τοὺς ὑπερόπτες καὶ ἀλαζονικοὺς ἄρχοντες. Ὁ Ἰεζεκιὴλ ἦταν πολὺ ἀγαπητὸς στὸ λαὸ καὶ πολλοὶ προσέρχονταν σ’ αὐτόν, ἀκόμα καὶ πρεσβύτεροι Ἰουδαῖοι, γιὰ νὰ ζητήσουν τὶς συμβουλές του. Οἱ προφητεῖες του ἀναφέρονται κυρίως στὴν καταστροφὴ τῆς Ἱερουσαλὴμ καὶ μετά.
Ἡ παράδοση ἀναφέρει ὅτι ὁ Ἰεζεκιὴλ φονεύθηκε ἀπὸ τὴ φυλή του Γάδ, ἐπειδὴ ἤλεγχε τὶς εἰδωλολατρικές τους ροπές. Τάφηκε στὴ σημερινὴ Βαγδάτη τοῦ Ἰράκ.
Τὸ βιβλίο τοῦ Προφήτη Ἰεζεκιὴλ διαιρεῖται σὲ τρία μέρη: Τὸ πρῶτο μέρος (κέφ. α’-κδ’) περιέχει προειδοποιήσεις γιὰ τὴν βέβαιη καταστροφὴ τῆς Ἱερουσαλήμ. Τὸ δεύτερο μέρος (κέφ. κέ’-λβ’) περιέχει προφητεῖες καταδίκης γιὰ διάφορα εἰδωλολατρικὰ ἔθνη καὶ τὸ τρίτο μέρος (λγ’-μη’) ἀποτελεῖται ἀπὸ προφητεῖες οἱ ὁποῖες ἀναφέρονται σὲ διάφορα θέματα. Στὸ τρίτο μέρος περιλαμβάνεται καὶ ἡ προφητεία, ἡ ὁποία ἀναφέρεται στὸ ὅραμα τοῦ Προφήτου Ἰεζεκιήλ, τὸ σχετικὸ μὲ τὴν θαυματουργικὴ ζωογόνηση τῶν γυμνῶν ὀστῶν, ποὺ γίνονται ζωντανοὶ ἄνθρωποι μὲ τὸ πρόσταγμα τοῦ Θεοῦ (λζ’, 1-14). Ἡ προφητεία αὐτὴ διαβάζεται στοὺς Ἱεροὺς Ναοὺς κατὰ τὸν Ἑσπερινὸ τοῦ Μεγάλου Σαββάτου, δηλαδὴ τὸ βράδυ τῆς Μεγάλης Παρασκευῆς μετὰ τὴν περιφορὰ τοῦ Ἐπιταφίου, ἐπειδὴ προφητεύει τὴν ἀνάσταση τῶν νεκρῶν, ἡ ὁποία θὰ πραγματοποιηθεῖ κατὰ τὴν Δευτέρα Παρουσία τοῦ Χριστοῦ.
Τέλος, ἂς ἀναφέρουμε μερικὰ λόγια του προφήτη, ποὺ δίνουν ἀθάνατα μηνύματα ζωῆς αἰωνίου: «Καὶ ἐγένετο λόγος Κυρίου πρὸς μὲ λέγων… ὅτι πᾶσαι αἱ ψυχαὶ ἐμαὶ εἰσιν … Ἡ ψὺχὴ ἡ ἁμαρτάνουσα, αὐτὴ ἀποθανεῖται. Ὁ δὲ ἄνθρωπος ὃς ἔσται δίκαιος, ὁ ποιῶν κρῖμα καὶ δικαιοσύνην … ζῶὴ ζήσεται, λέγει Κύριος» (Ἰεζεκιήλ, ἰη’ 1-9). Δηλαδή, ὁ Κύριος μίλησε σὲ μένα καὶ εἶπε: «κάθε ζωὴ ἀνθρώπου εἶναι δική μου. Αὐτὸς ποὺ ἁμαρτάνει, αὐτὸς καὶ θὰ τιμωρηθεῖ μὲ θάνατο. Ὁ ἄνθρωπος, ὅμως, ποὺ εἶναι δίκαιος, αὐτὸς ποὺ τηρεῖ τὶς ἐντολές μου καὶ φέρεται μὲ δικαιοσύνη, αὐτὸς θὰ ζήσει αἰώνια, λέγει ὁ Κύριος».
Ἀπολυτίκιον
Ἦχος γ’. θείας πίστεως.
Θείου Πνεύματος, τὴ ἐπιπνοία, προκατήγγειλας, Θεοῦ Προφῆτα, ἐσομένων μυστηρίων τὴν ἔκβασιν τὴν τοῦ Σωτῆρος ἀπόρρητον κένωσιν, καὶ αἰωνίων νεκρῶν τὴν ἀνάστασιν Ἰεζεκιὴλ ἔνδοξε, Χριστὸν τὸν Θεὸν ἱκέτευε, δωρήσασθαι ἠμὶν τὸ μέγα ἔλεος.
Κοντάκιον
Ἦχος γ’. Θείας πίστεως.
Καταυγασθεὶς τῇ θεϊκῇ ἐπιλάμψει, τῆς προφητείας, ὑπεδέξω τὴν χάριν, προζωγραφῶν τὰ μέλλοντα τῷ κόσμῳ τυπικῶς, πύλην ἀδιόδευτον, προϊδὼν τὴν Παρθένον, ἐξ ἧς ὁ Λόγος ἔλαμψεν, ὡς ποιμὴν ἐν τῷ κόσμῳ, Ἰεζεκιὴλ Προφῆτα τοῦ Θεοῦ, καὶ τῆς κατάρας ἡμᾶς ἐλυτρώσατο.
ΤΟ ΣΥΝΑΞΑΡΙ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
23 Ἰοὐλίου 2025 ἑορτάζουν:
Ἀνακομιδὴ Ἱερῶν Λειψάνων τοῦ Ἁγίου Φωκὰ τοῦ Νέου ἀπὸ τὴ Σινώπη
Προφήτης Ἰεζεκιήλ
Ὁσία Πελαγία ἡ Τηνία
Ἅγιος Ἀπολλινάριος ἐπίσκοπος Ραβέννας
Ἅγιος Ἀπολλώνιος Ἱερομάρτυρας ἐπίσκοπος Ρώμης
Ἅγιοι Μάρτυρες ποὺ θανατώθηκαν ἀπὸ τοὺς Βουλγάρους
Ἅγιοι Ἑπτὰ Μάρτυρες ποὺ μαρτύρησαν στὴν Καρθαγένη
Ὁσία Ἄννα ἡ ἐν τῷ Λευκαδίω
Ἅγιος Βιτάλιος ποὺ μαρτύρησε στὴ Ραβέννα
Ἅγιος Θύρσος
Σύναξη τοῦ Ἁγίου Ἰωάννη τοῦ Βαπτιστῆ ἐν τοῖς Ὀλύμπου πλησίον τοῦ Ἁγίου Θωμᾶ
Ἀνάμνηση τῶν ἐγκαινίων τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ τοῦ Ἀρχιστρατήγου Μιχαὴλ «ἐν Σκάλλαις»
Ἅγιος Συμεῶν της Ἐμμέσας
